perjantai 13. kesäkuuta 2014

Palkkapäivä

Keskimmäinen lapseni saa tänään ensimmäisen oikean palkkansa. Saa nähdä, onko siitä senttiäkään jäljellä enää iltapäivällä.

Minullakin on palkkapäivä. Palkan yhteydessä tuli myös lomaraha, joten sain kerralla tavallista enemmän rahaa. Suurin osa meni saman tien kuin tulikin.

Olen onneton rahankäyttäjä. Olen ollut sitä niin kauan kuin muistan. Mitään maksuhäiriöitä en ole koskaan onnistunut hankkimaan, mutta ylimääräistä rahaa en juurikaan ole elämäni aikana kyennyt keräämään. Kaikki menee mitä tuleekin.

En mielestäni edes tuhlaa. En ostele vaatteita tai meikkejä tolkuttomasti, vaan tiukkaan tarpeeseen. En sisusta tai matkusta tai syö ulkona. Silti raha vain katoaa.

Asuminen on kallista, ja lasten harrastukset maksavat. Esikoinen muutti pois kotoa vajaa vuosi sitten, ja hänelle minun ei juurikaan tarvitse antaa rahaa. Hän on tienannut taskurahansa itse 16-vuotiaasta lähtien ja on koko ajan käynyt opiskelujen ohella töissä.

Säästämiseksi voitaisiin mieltää asuntolainan maksu, koska sijoitushan tämä on. Kun keskimmäinen muuttaa muutaman vuoden päästä pois, myymme tämän ja muutamme pienempään. Ehkä siinä kohtaa tulee tilaisuus realisoida sijoitusta...

Minulla on myös kolmekymppisenä ottamani eläkevakuutus, jossa on tällä hetkellä noin 12 000 euroa. Sen lisäksi minulla on rahastosäästöjä, jotka tosin jouduin remontin vuoksi realisoimaan keväällä.

Perintöjä ei ole tulossa. Olen ollut omillani parikymppisestä lähtien, ja vanhempien kuolemasta on lähes 20 vuotta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti