keskiviikko 14. tammikuuta 2015

Tungetteleva kysymys

Olin ystävättären kanssa lounaalla viime viikonloppuna. Mukana olivat myös molempien teini-ikäiset tyttäret.

Jutustelimme mukavia ja lasten korville sopivia. Yhtäkkiä ystävätär otti puheeksi lähestyvän 50-vuotispäiväni ja kysyi: "Saanko tehdä tungettelevan kysymyksen? Joko sulla on vaihdevuosioireita?"

Vastasin rehellisesti ja kerroin sen, mitä olen blogiinkin vuodattanut. Sen jälkeen keskustelimme siitä, miten keho on iän myötä muuttunut ja missä kohtaa vuodet erityisesti näkyvät.

Ystävätär on minua pari vuotta nuorempi, joten hänen kuukautisensa eivät vielä temppuile. Hänellä on kuitenkin iho rypistynyt silmien ympäriltä ja dekolteen alueelta. Ja paino nousee, jos ei pidä varaansa.

Olemme ystävättären kanssa tutustuneet parikymppisinä yliopisto-opiskelijoina. Olemme olleet lähellä toistemme elämää valmistumisen, parisuhteiden muodostamisen, raskauksien, synnytysten ja imetysten, lasten kasvamisen ja työelämän kuvioiden myötä.

Lienee luonnollista, että tuemme toisiamme ja vaihdamme kokemuksia myös vanhenemisesta. Onneksi tätä ei tarvi kestää yksin.

1 kommentti:

  1. Mukava blogi minulle ajankohtaisista aiheista, olen itsekin noin 5-kymppinen.

    VastaaPoista