maanantai 9. maaliskuuta 2015

Housut pois

Olen papa-seulonnassa. Huomaan, että housujen riisuminen ja pylly paljaana tutkimuspöydälle kiipeäminen tuntuu ikävältä. Siltä, että yksityisyyttäni jotenkin rikotaan, vaikka bioanalyytikko on luonnollisesti ammatillinen ja asiallinen. Terveydestäni tässä on kyse, ja yhteiskunta pitää minusta huolta.

Terveyskeskuslääkäri teki minulle ekan kerran sisätutkimuksen, kun olin 18-vuotias ja hain e-pillereitä. Siitä eteen päin riisuin housujani terveydenhuollossa tasaiseen tahtiin 20 vuotta joko raskauksien, synnytysten, jälkitarkastusten, munasolun luovutuksen tai ehkäisyn vuoksi.

Kuopus syntyi, kun olin 38-vuotias. Mies steriloitiin samassa yhteydessä, joten ehkäisyn tarve loppui. Olen käynyt gynellä kerran vuodessa, ja olen yllätyksekseni huomannut, että housujen riisumisen kynnys on pikkuhiljaa noussut. Ennen se ei tuntunut missään.

Kai tämäkin on yksi oire vanhenemisesta.




1 kommentti:

  1. Kyllä se on oire vanhenemisesta.:) Kaikkeen tottuu. Tai ehkä olet sisäistänyt kuinka kauhean tärkeästä toimenpiteestä on kysymys. Todennäköisyys kohdunkaulan muutoksiinhan lisääntyy sitä mukaa kun vuosia tulee...

    VastaaPoista