maanantai 7. syyskuuta 2015

Kaikki vaikuttaa kaikkeen

Olen ollut parin viime viikon aikana niin väsynyt. En nuku kunnolla: illalla en saa unta, heräilen yöllä ja herään liian aikaisin. Päivisin käyn ylikierroksilla.

Eilen riitelin puolison kanssa pitkästä aikaa oikein kunnolla. Lähdin suutuspäissäni pois kotoa ja palasin vasta iltapäivällä.

Omassa rauhassa oli aikaa miettiä.

Luin pari päivää sitten läpi kaiken, mitä olen tänne kirjoittanut. Tajusin, että ongelmani ei olekaan ollut parisuhde ja puoliso, vaan olen heijastanut työpaikan vaikeudet mieheeni. Olen ladannut häneen ja parisuhteeseen kohtuuttomia odotuksia, kun töissä on ollut niin hankalaa. Miehelleni voin huutaa ahdistustani ääneen; sen aiheuttajalle en, koska työpaikalla pitää käyttäytyä asiallisesti.

Ennen lähtöään vakipomo syytti minua työpaikan ongelmista. Hänen mukaansa olen halunnut vetää koko työyhteisön mukaan omaan onnettomuuteeni. Hänen mukaansa saan siitä voimaa, kun kaikki voivat huonosti.

Kun joku sanoo noin päin naamaa, alkaa väkisin miettiä, että voisiko asia todella olla noin. Ei ole eka kerta, kun epäilen itseäni, kun yritän keskustella hänen kanssaan. Hänellä on taito esittää valheelliset asiat niin, että kuulija alkaa epäillä itseään ja omaa kokemustaan. Vaadinko sittenkin erivapauksia? Teinkö työn itsenäisesti vai pyysinkö liikaa apua muilta?  Kävikö hän työhuoneessani tiedustelemassa vointiani siskon kuoleman jälkeen? Olinko passiivinen asiassa, joka oli annettu seurattavakseni?

Vakipomo palaa viikon päästä. Viime viikolla meillä oli ison pomon kanssa keskustelu siitä, miten säilytämme hyvän työilmapiirin ja hyvät työkäytännöt, jotka pomon sijainen on tuonut tullessaan. Kaikilla tiimimme jäsenillä on vakaa halu pitää nykyinen työkulttuuri kaikissa sen muodoissaan.

Ilmaisin isolle pomolle huoleni työpaikkakiusaamisen jatkumisesta. Olin naiivisti kuvitellut, että hän vihdoin ymmärtäisi, mistä ongelmat ovat johtuneet. Ne kun katosivat vakipomon myötä. Pettymys oli karvas, kun iso pomo vastasi: "Jokainen vastaa omasta käytöksestään. Katso peiliin."

Minulle olisi riittänyt: "Keskustelen esimiehesi kanssa, ja kehotan häntä käyttäytymään teitä kaikkia kohtaan asiallisesti."

Ei taida olla mikään ihme, että en saa unta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti