lauantai 16. huhtikuuta 2016

Ekat estrogeenit

Kävin kolmisen viikkoa sitten vuosittaisella gynekologikäynnillä. Kyse on silkasta medikalisaatiosta ja tottumuksesta, myönnän. Oikeasti mitään rutiinikäyntejä ei tarvita.

Minusta ei ole onneksi koskaan löytynyt mitään sairaudeksi luokiteltavaa. Vuosittainen käynti kuitenkin rauhoittaa mieltä, joten sallin sen itselleni, vaikka muuten olen terveydenhuollon turhaa käyttöä vastaan.

Vaihdevuosioireeni ovat toistaiseksi niin vähäiset, että mitään estrogeenihoitoa ei tarvita. Ilmeisesti jotkut naiset ovat kovasti estrogeenin perään, kun lääkäri niin painokkaasti minulle perusteli hoidon tarpeettomuutta.

Minulla on estrogeeniin, kuten lähes kaikkeen muuhunkin, pragmaattinen asenne. Jos sitä tarvitsen, sitä käytän. Jos en tarvitse, en käytä. Vielä ei olla niin pitkällä, että tätä tarvitsisi miettiä. Kasviestrogeenia käytän, kun siitä ei mitään haittaakaan ole. Sen vaikutuksia ei ole tutkittu, mutta mahdollinen plasebo riittää minulle.

Jotain uutta elämään reissulta kuitenkin tarttui.  Mainitsin kiusallisesta virtsanpidätysvaivastani lääkärille, ja hän kehotti kokeilemaan apteekista reseptittä saatavia puikkoja. Niitä laitetaan emättimen perukoille kahdesti viikossa. Ne hoitavat paikallisesti kuivia limakalvoja. Kuivuus ei ole vaivannut, mutta lääkärin mukaan estrogeenin paikallinen puute saattaa aiheuttaa virtsavaivojakin.

Olen nyt kolmisen viikkoa käyttänyt puikkoja, enkä ole huomannut mitään maata mullistavaa. Ne ovat suht tyyriitä, joten pikapuoliin sopisi tulla jotain tuloksiakin. Puikon laittamisen jälkeen on ollut vähän sellainen olo kuin olisi virtsatietulehdus tulossa, mutta se on mennyt ohi.

Puhuimme lääkärin kanssa myös painostani. Painonnousu liittyy selkeästi vaihdevuosiin, eikä liikunnan lisääminen kuulemma auta. Aineenvaihdunta heikkenee vaihdevuosien myötä niin, että liikunnan kaloreita kuluttava vaikutus ei enää liikuntasuorituksen jälkeen jatku samalla voimalla kuin nuoremmilla.

Liikunta on vaihdevuosissa hyväksi monin eri tavoin, mutta laihdutuskeino se ei ole. Ainoa keino laihtua on tarkkailla mitä syö. Tämänhän me jo tiesimmekin.

Olen yrittänyt katsoa mitä ja miten paljon suuhuni pistän. Vähitellen olen päässyt selville, missä sortumisen paikat ovat ja sitä kautta pyrin luovimaan niiden ohi. Lupaan kirjoittaa tästä lisää sitten, kun olen saanut teoriani toimimaan käytännössä ja on jotain evidenssiä esittää.

Edit: Vagifem-puikot toimivat.


1 kommentti:

  1. Auh ja nyyh, kuulostaa ikävältä että hoikempana pysymiseen ei enää pelkkä liikunta riitä :´(...

    VastaaPoista